Tachograf OUT
Tachograf OUT a, ako to správne používať, aby si sa vyhol pokute a uštril si drahocenné minúty
Tachograf out – ako používať?
Režim OUT je možné zapínať a vypínať iba v prípade, že vozidlo stojí. Voľbou ponuky Zadať vozidlo v menu tachografu (po stlačení tlačidla OK a listovaní šípkou dole) sa ako prvá ponuka objaví ponuka začiatok režimu OUT (Vozidlo OUT zaciatok). Jeho potvrdením tlačidlom OK tachograf na krátky čas zobrazí hlásenie – zadania uložené. To znamená, až do vypnutia režimu OUT bude digitálny tachograf pracovať v režime OUT. Pre vypnutie režimu je potrebné znova v menu tachografu zvoliť voľbu zadať vozidlo, kde bude prvá voľba koniec režimu OUT. Skutočnosť, že je tachograf nastavený v režime OUT zobrazuje aj základný displej tachografu, na ktorom v mieste zobrazovania režimov práce vodiča je skratka OUT.
Tachograf OUT – výhody
Podstatnou výhodou nastavenia režimu Tachograf OUT je v tom, že jazda, ktorá je vykonávaná na neverejných komunikáciách a ktorá nepodlieha nariadeniu (ES) č. 561/2006 sa nezapočítava do času jazdy vozidla. V tachografe je jazda v režime OUT registrovaná ako jazda, ale je k nej taktiež archivovaný režim OUT. To znamená, že uvedená jazda pri vyhodnotení je považovaná za inú prácu.
Tachograf OUT v sídle dopravcu
Vodič odstaví vozidlo a odchádza na denný alebo týždenný odpočinok. V sídle spoločnosti je potrebné posunúť vozidlo. V tomto prípade sa tachograf prepne do režimu OUT a posúva sa vozidlo bez vloženej karty v tachografe. Z dôvodu, že ide o neverejnú komunikáciu v sídle spoločnosti musia byť krátke jazdy a pri nízkej rýchlosti.
Podmienkou takejto jazdy je, aby zamestnanec pred aj po jazde mal denný alebo týždenný odpočinok (v rámci tejto pracovnej zmeny nemôže jazdiť na verejných komunikáciách).
Jazda v režime tachograf OUT na neverejnej komunikácie v logistických parkoch, alebo v iných neverejných priestoroch.
V takomto prípade na prácu vodiča na neverejných komunikáciách sa nevzťahuje nariadenie (ES) č. 561/2006, preto vodič môže zapnúť režim OUT. V tomto prípade tachograf eviduje jazdu v režime OUT, ktorá sa považuje za inú prácu tj. jazda v režime OUT sa nepočíta sa do jazdy. Podľa nariadenia (EÚ) č. 165/2014 vodič nemôže vybrať v tomto prípade kartu vodiča z tachografu počas režimu OUT, pretože od posledného odpočinku vykonával aj jazdu (vykonal jazdu na nakládku), ktorá podlieha nariadeniu (ES) č. 561/2006. Následne vykonal jazdu na miesto vykládky. Na vykládke sa vodič nachádza na neverejných komunikáciách, preto prepne režim OUT. Nemôže však vybrať kartu, pretože ustanovenie nariadenia (EÚ) č. 165/2014 ukladá vodičovi povinnosť neodobrať z tachografu kartu vodiča pred začiatkom denného alebo týždenného odpočinku. Na kartu vodiča sa zapíše práca v režime OUT. Po návrate vozidla na verejné komunikácie je potrebné, aby vodič vypol režim OUT. Kartu z tachografu môže vodič vybrať až v okamihu, ak odchádza z vozidla na konci pracovnej zmeny.
Jazda v režime tachograf OUT – jazda , ktorá nepodlieha (ES) č. 561/2006.
Ide napríklad o nákladné vozidlo do 3,5 tony celkovej hmotnosti. V tomto prípade vodič od prevzatia vozidla má zapnutý režim OUT a nemusí mať vloženú kartu v tachografe. Podobne je to v prípade, ak vozidlo vodič už preberá na neverejných komunikáciách po dennom alebo týždennom odpočinku a celý výkon až do ďalšieho odpočinku vykonáva na neverejných komunikáciách (napr. zvážanie dreva). Ani v tomto prípade nie je potrebné vloženie karty vodiča do digitálneho tachografu za podmienky, že vodič ani na jednu minútu počas pracovnej zmeny nerealizuje výkon na verejných komunikáciách tj. vozidlo preberá a vykonáva činnosť v lese. v lese. V takomto prípade nemusí načítať kartu do digitálneho tachografu a počas pracovnej zmeny na tachografe zapne režim OUT.
Jazda v režime tachograf OUT – jazda , ktorá ne/podlieha (ES) č. 561/2006.
V tomto prípade vodič od prevzatia vozidla má zapnutý režim OUT a nemusí mať vloženú kartu v tachografe. Podobne je to v prípade, ak vozidlo vodič už preberá na neverejných komunikáciách po dennom alebo týždennom odpočinku a celý výkon až do ďalšieho odpočinku vykonáva na neverejných komunikáciách (napr. zvážanie dreva). Ani v tomto prípade nie je potrebné vloženie karty vodiča do digitálneho tachografu za podmienky, že vodič ani na jednu minútu počas pracovnej zmeny nerealizuje výkon na verejných komunikáciách tj. vozidlo preberá a vykonáva činnosť v lese. V takomto prípade nemusí načítať kartu do digitálneho tachografu. Ak by však vodič musel z areálu firmy do lesa použiť verejné cesty, musel by potom až do konca zmeny používať kartu vodiča.
Používanie karty vodiča pri režime tachograf OUT podľa nariadenie (EÚ) č. 165/2014 o tachografoch.
Vodiči sú povinní používať záznamové listy alebo karty vodiča každý deň jazdy od chvíle, keď prevzali vozidlo. Záznamový list alebo karta vodiča sa neodoberú pred ukončením dennej pracovnej doby, ak ich odobranie nie je oprávnené inak. Žiadny záznamový list ani karta vodiča nesmú používať dlhšie obdobie, než na aké boli určené.
Záver
Režím OUT Vám výrazne vie dopomôcť k správnemu vedeniu vozidla na účely, pre aké bol režím OUT vymyslený. Je nutné dbať na jeho správne používanie z pohľadu zákona.
Chcem patriť do skupiny truckerov na facebooku
Skupina na facebooku je vytvorená pre spojenie profesionálnych vodičov, manažérov a majiteľov dopravných firiem. V tejto skupine nájdeš rady, tipy a triky od nás či tvojích kolegov. Je to správne miesto na kladenie otázok či predávanie a kúpu tachografu, či príslušenstva okolo dopravy.
Štát prepláca vodičák skupiny C a KKV karty! Vieme ako na to!
Kvalifikačná karta vodiča a vodičák skupiny C ZADARMO? Vieme, ako! Kvalifikačná karta vodiča a vodičák...
Čítať viacVýmeny tachografov, dôležité dátumy a rok zmien je tu! Je to dôvod výpovedí šoférov?
Výmeny tachografov a dôležité dátumy pre rok 2023 a ďalej! Zvládneme to? Potrebujem overiť tachograf...
Čítať viacPlatnosť vodičaku skupiny C – Blíži sa koniec platnosti starých vodičákov
Platnosť vodičaku skupiny C – Blíži sa koniec platnosti starých vodičákov Platnosť vodičáku skupiny C...
Čítať viacZodpovednosť podniku
Zodpovednosť podniku Zodpovednosť podniku voči tachografu Objednať sa na overenie tachografu Mototach ikonyArtboard 1 copy...
Čítať viac