Skip to content

Ešte prísnejšie STK kontroly 2024! Nemusíš prejsť kvôli zlému pásu!

STK pravidlá pre rok 2024 sa opäť raz sprísňujú a na majiteľov vodičov ukladajú ďalšie povinnosti, starosti a útrapy. Zhrňme si to najpodstatnejšie

Ešte prísnejšie STK kontroly 2024? A čo sa zase zhoršilo?

Vydáva: Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia cestnej dopravy a pozemných komunikácií

Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) vydalo, respektíve doplnilo zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke. To pre nás, smrteľníkov, čo používajú vozidlá každý deň a nevozia sa na zadných sedadlách čiernej limuzíny s majákmi, znamená len jednu vec. Ešte prísnejšie STK kontroly! Tieto doplnenia sú rozdelené na kategórie A, B, C, a teda podľa závažnosti na ľahké chyby, vážne chyby a nebezpečné chyby. Nechceme, aby tento článok bol kilometre dlhý, a preto to skrátime a dáme sem tie najdôležitejšie bez označenia závažnosti. Poďme na to.

Tachograf

  • Každé vozidlo po 1. 5. 2006 musí byť vybavené digitálnym tachografom
  • Vozidlá kategórií M2 a M3 triedy III, N2 a N3, pre ktoré to ustanovuje osobitný predpis 15)16), musia byť vybavené záznamovým zariadením
  • Vozidlá po 15. 6. 2019 musia byť vybavené digitálnym tachografom druhej generácie
  • Tachograf musí mať platnú periodickú prehliadku vykonanú len v Slovenskej republike
  • Technik tlačí z digitálneho tachografu výtlačok technických údajov a uloží ho na STK spolu s výtlačkom protokolu o technickej kontrole vozidla (musí byť vo vozidle)
  • Tachograf musí byť funkčný. Funkčnosť analógového tachografu sa kontroluje vizuálne a podľa záznamu na aktuálne vloženom záznamovom liste. Funkčnosť digitálneho tachografu sa kontroluje vizuálne a podľa aktuálne vytlačeného 24 hod. výtlačku aktivít z tachografu
  • Tachografové miesta, zadný kryt, snímač a jeho súčasti musia byť zabezpečené plombou
  • Na B stĺpiku sa nachádza štítok z overenia tachografu
  • U vozidiel kategórie M1 a N1, na ktorých je namontovaný adaptér
  • Maximálna rýchlosť vozidla zapísaná na výtlačku technických údajov z tachografu sa musí zhodovať z TP vozidla ako maximálna konštrukčná rýchlosť vozidla (viac sa dočítaš TU a prečo sa rýchlosť na palubovke nerovná rýchlosť podľa GPS TU)
  • Pneumatiky na zadnej (hnacej náprave) sa musia zhodovať s rozmerom zapísaným v TP a v tachografe (technik pneumatiky fotí a ukladá)

Hasiaci prístroj

Hasiaci prístroj sa zaraďuje do povinnej výbavy vozidiel kategórie M2 a M3 s počtom do 22 miest na sedenie okrem miesta pre vodiča. Je jeden alebo viac hasiacich prístrojov, ktorých celková hmotnosť náplní je najmenej 6 kg, 12 kg a N2, N3, T, C a PS najmenej 6 kg a musia byt schváleného typu.

Obmedzovač rýchlosti

Obmedzovač rýchlosti zapísaný v tachografe (a na štítku z protokolu overenia na B stĺpiku vozidla) musí súhlasiť s maximálnou konštrukčnou rýchlosťou vozidla, ktorá je zapísaná v TP (pozor na vozidlá MAN, ktoré majú ako maximálnu konštrukčnú rýchlosť 85 km/h, aj keď v skutočnosti môžu ísť 90 km/h). Prečo rýchlosť tachografu nesúhlasí s GPS zistíš po kliknutí TU.

Označenie obrysov vozidiel

Auto musí byť po celom obvode označené “obrysovkami” a zdvíhacia nakladacia plošina (hydraulickým čelom) musí byť na zadných čelných plochách čo najbližšie k horným a bočným obrysom zdvíhacej nakladacej plošiny označená špeciálnym označením s červenými a bielymi pruhmi.

Zámky na dverách

Vozidlá od 31. 5. 2006 okrem poľnohospodárskych alebo lesných traktorov a pracovných strojov musia byť vybavené zariadeniami na ochranu pred neoprávneným použitím.

Výstražný trojuholník a lekárnička

Vozidlá kategórií M, N, T, C a PS musia byť vybavené homologizovaným prenosným výstražným trojuholníkom.

Zakladacie kliny

Vozidlá nad 3,5 t a prípojné vozidlá nad 750 kg musia byť vybavené najmenej jedným klinom. Motorové a prípojné vozidlá s troma a viac nápravami, jednonápravové prívesy nad  750 kg a návesy musia byť vybavené najmenej 2 zakladacími klinmi.

ESC - kontrola stability

Ak je vozidlo vybavené systémom elektronickej kontroly stability (ESC), potom musí tento systém fungovať správne. Nesmie byť indikovaná chyba ESC.

Označenie vozidla

Vozidlá používané na podnikanie v cestnej doprave musia byť označené obchodným menom (prípravu podkladov na tlač si môžete objednať TU). Autoškoly a iné vozidlá musia byť riadne označené.

Odometer a rýchlomer

Vozidlo musí byť vybavené počítadlom celkovej prejdenej vzdialenosti a nesmie obsahovať známky manipulácie. Maximálna rýchlosť vozidla musí byť zistiteľná na mieste a musí byť rovnaká s výtlačkom na B stĺpiku z overenia tachografu (platí aj pre výnimky). 

Oficiálny dokument

Powered By EmbedPress

Potrebuješ overenie na STK?

Ak potrebuješ certifikát o obmedzovači rýchlosti na STK alebo rovno celé overenie, kontaktuj nás
Tel. číslo: 0949 132 427
Tachograf
Šóferi odporúčajú čítať
aetr

AETR

AETR AETR je európska dohoda zaoberajúca sa prácou posádky vozidla zabezpečujúceho medzinárodnú cestnú dopravu AETR...

Čítať viac

Kontaktuj nás, ak si technik z STK a nie je niečo jasné

Daj nám vedieť cez facebook, mobil alebo e-mail.