EURO 7 a rok 2025 - ako to bude s dopravou?
EURO 7 a rok 2025 bude kritický pre dopravné podniky a autíčkárov ako takých
EURO 7 od roku 2025 bude katastrofou automobilizmu a hrozí strata pracovných miest
Čo nás čaka s EURO 7? Ako sa na to pripraviť?
Brusel si pre autá EÚ pripravil posledný klinček do truhly, ako si preraziť cestu elektromobilov. Pre mnohé automobilky je to finančne, technicky a časovo nesplnitel’ná norma a práve z toho dôvodu môžeme pozorovať, že niektoré automobilky ukončujú výrobu vybraných modelov v spaľovacích verziách. Deje sa tak preto, lebo vyrobiť elektromobil je jednoduchšie a lacnejšie ako splniť normu EURO 7 a jednak z dôvodu, že sa základné modely (ako napr. fábia) predražia o zhruba 30 %, čo predstavuje vyradenie modelu zo segmentu cenovo dostupného auta, čím sa ďalej strategicky nevypláca jeho výroba, pretože stratilo svoju klientelu.
V prvom rade je potrebné si uzrejmiť, že norma EURO 7 má 6900 strán a pre normálneho človeka je nezrozumiteľná, nečitateľná a presahuje veľkosť tohto článku. Zhrnieme si len nejaké najdôležitejšie a z nášho pohľadu dych berúce fakty tejto normy. Jednoducho a stručne, poďme na to.
Čo budú musieť mať nové vozidlá?
- Meranie a eliminácia prachu z bŕzd a pneumatík (nové druhy bŕzd, pneumatík alebo systém odsávania prachu).
- EURO 7 neberie ohľad na emisie v extrémnych podmienkach = rovnaké emisie v extrémnych mínusoch / teplách / v rôznych nadmorských výškach / v sekunde kedy vozidlo naštartuje (EURO 6 malo tieto výluky povolené, ako napríklad emisie pri -30°C alebo minútu po štarte a emisie hodnotené za podmienok ako 90% populácie vozidlo využíva) = To znamená, že vozidlo v podmienkach, aké využíva len 1% populácie (napríklad v extrémnych zimách) tak kvôli týmto podmienkam bude zdražené aj vozidlo pre ostatných 99%, ktorí vozidlo využívajú v bežných podmienkach.
- OnBoard monitoring – aktuálne sú 2 najväčšie riadiace jednotky vo vozidle, motor a v prípade automatickej prevodovky, prevodovka. OnBoard systém EURO 7 hovorí, že vozidlo bude musieť vedieť sledovať emisnú situáciu vozidla v reálnom čase. To znamená, že v bežnom jednoduchom vozidle bude o zhruba 60 riadiacich jednotiek viac (namiesto 2 jednotiek). Tieto riadiace jednotky budú mať za úlohu kontrolovať stav vozidla a jeho emisnú stopu. Pre príklad uvádzame, že ak budeš mať prasknuté napr. čelné okno na vozidle EURO 7, vozidlo posiela tieto dáta na server, polícia môže auto diagnostikovať diaľkovo, vozidlo ťa na tento problém upozorní a dá ti 1000km dojzd, aby si si poruchu opravil. EÚ bude v prípade vážnejšieho problému môcť vozidlo na diaľku vypnúť.
- Drahšie katalyzátory – EURO 7 hovorí, že normy EURO 7 musí vozidlo spĺňať ihneď po štarte. Katalyzátory budú obsahovať viac drahých kovov a pravdepodobne sa budú kradnúť ešte viac ako doteraz.
- Rozpoznávanie chodcov a cyklistov.
- Systém na ochranu softwaru – ochrana proti hacknutiu automobilu.
- Garantovaná väčšia životnosť určitých dielov a súčiastok.
Čo hrozí v roku 2025?
- Nesplnenie podmienok EURO 7 zapríčiní zatvorenie automobilky – výrobcovia priznávajú, že tento scenár je reálny
- Automobilky vyvíjajú vozidlá pre celý svet. Presun stratégie na krajiny mimo EÚ je pre nich prirodzenou voľbou
- Dopravcovia nakúpia automobily EURO 6 ešte pred príchodom EURO 7
Čo tým chce EÚ dosiahnuť?
Je to pretlak elektromobilov. Pardon, je to zníženie emisií. Pravda je, že najnovšie EURO 6 (samotné EURO 6 má veľa štádií, ktoré výrobcovia musia spĺňať) už bez tak je tak ekologické a čisté, že celý zmysel EURO 7 je bezpredmetný. Samotný prechod vozidiel z EURO 6 na EURO 7 je kombináciou nákladnej a osobnej dopravy 6% na životné prostredie. EÚ chce dosiahnuť ďalšie znižovanie emisií. Sedliacky rozum však hovorí, že tým, že nové vozidlá budú o 30% drahšie, výrazne náročnejším servisom sa práve spustí opačný efekt. Firmy a ľudia budú ešte viac kupovať staršie autá a budú sa chcieť vyhnúť vozidlám EURO 7.
Čo EÚ nevie?
Emisnou záťažou sú staré vozidlá. Sme krajina, ktorá má najstaršie vozidlá v Európe v priemere 15 rokov. To znamená, že tu jazdia vozidlá, ktoré sú staršie ako 15 rokov a majú EURO 0. Nákup nových vozidiel ale Európa nepodporí tým, že nové vozidlá budú drahšie, ale tým, že budú lacnejšie.
Prihlásenie vozidla Euro normy 4 a nižšie
Dovoz a kúpa ojazdených vozidiel EURO 4 bude zložitá, drahá a vozidlá pod normou EURO 4 pravdepodobne nebude možné prihlásiť. Slovensko sa na túto situáciu nachystalo už dávnejšie. Dovoz vozidiel je drahý, ráta sa koeficient kw, veku a emisnej normy.
Ekonomická vražda?
Hrozí obrovské prepúšťanie v automobilkách, v dopravách, znižovanie stavov na kontrolách STK z dôvodu nákladov na meranie ďalších parametrov a zníženie počtu vozidiel na cestách. Európa je v dnešnej dobe tak trocha prerastený Detroit. EURO 7 spôsobí, že firmy a ľudia sa budú orientovať na dovoz, podporovať cudziu ekonomiku, automobilky budú vyrábať spaľovacie motory na export do nečlenských štátov EÚ. Nečlenské štáty EÚ sú však predovšetkým orientované na luxusné a drahé vozidlá. Lacné vozidlá ako napr. Fábia sa prestanú vyrábať, vozidlá sa stanú drahou komoditou a privilégiom.
Štát prepláca vodičák skupiny C a KKV karty! Vieme ako na to!
Kvalifikačná karta vodiča a vodičák skupiny C ZADARMO? Vieme, ako! Kvalifikačná karta vodiča a vodičák...
Čítať viacTafograf – čo to je?
Tafograf či tachograf? Čo to je? Tafograf, kincel aj tacho. Každý to voláme inak! Ale…...
Čítať viacKrajina výjazdu a príjazdu – Ako to je ?
Krajina výjazdu a príjazdu Krajina výjazdu a príjazdu a 20€ pokuta za každé nezadanie. Krajina...
Čítať viacKarta vodiča a podmienky pre cudzincov
Karta vodiča podmienky Od 25.1.2024 sú podmienky pre vystavenie karty vodiča prísnejšie. Pozrime sa na...
Čítať viac